Každý má plán, než dostane ránu

Každý má plán, než dostane ránu

Velký světový filozof Mike Tyson tuto větu kdysi pronesl ke svým následovníkům. Často si na ní vzpomenu, hlavně, když zákazníci chtějí připravit disaster recovery plán. Jejich představa často je, že se vezme šablona, ta se trochu upraví, uhladí a je hotovo. Jsou pak překvapeni, že se bavíme o týdnech a výrazně vyšší pracnosti. Navíc vždy důrazně doporučujeme po realizaci začít pravidelně zálohy testovat, včetně obnovy. Bez pravidelného testování totiž nezálohujete, jen doufáte.

Během realizace, často zjistíme, že postupy obnovy, které má zákazník v hlavě, se v daném pořadí nedají realizovat, nebo za výrazně delší dobu. Dalším ustáleným standardem je, že se část věcí nezálohuje, protože jsou přece v cloudu a není to tak třeba. Poskytovatel to udělá za nás. Kombinace dynamických startupů poskytujících SaaS služby s možností nějakého úkliku se může rychle stát smrtící.

Podobně na tom bývá i monitoring zálohovacích skriptů, který když už je, málokdy kontroluje velikost vzniklého souboru. Občas se totiž stává, že skript není napsán úplně správně a i když skončí úspěšně, uloží jen část dat. Že se to u vás stát nemůže? Datové katastrofy nechodí po horách, ale po serverovnách.

Tyto aktivity jsou drahé, berou čas, nepřináší žádné peníze. Klidné spaní majitelů a širšího vedení za to ale stojí. Navíc možnost vzít si do ruky „checklist“ a jet podle něj, umožní začít obnovu dříve a transparentněji, než bez něj. Lidé z letectví mají jasno.

„Proč si hrát hru co by kdyby? Stejně se to nestane tak, jak říkáte.“

Když se zákazníky vymýšlíme scénáře, netroškaříme. „Co když vám vyhoří celé patro?“. „Tak to tu můžeme zabalit. Stejně se to stane jinak.“ Ano, možná to bude vypadat jinak, ale to znamená, že budete moct nějaké pasáže vyškrtnout. Kdyby došlo k nejhoršímu a skutečně budova vyhořela, ví vedení, že se balí krám?

Někdy to se zákazníkem neklapne, ale když při loučení slyšíme: „My jsme vlastně dřív každý týden dělali zálohy a ty se odvážely do trezoru, ale už to nějakou dobu neděláme. Děkujeme za upozornění.“, tak víme, že jsme aspoň trochu pomohli.